Toimitusjohtajan katsaus

Alkanut vuosi näyttää lupaavalta: markkinat vaikuttavat paremmilta kuin vuosi takaperin ja yhtiössämme sykkii innostunut tunnelma. Tänä vuonna haemme aktiivisesti kasvua.

Vuoden 2009 alussa näkyvyys eteenpäin oli heikko ja huonoja uutisia putoili kaikkialla. Päätimme keskittyä perusliiketoimintaamme. Kerroimme panostavamme vuoden 2009 aikana neljään asiaan: kassavirran turvaamiseen, kannattavuuteen, taseen vahvistamiseen ja velan lyhentämiseen. Teimme kaiken tämän menestyksellisesti ja olemme nyt entistäkin paremmassa kunnossa.

Aloitimme viime vuoden uudella organisaatiolla ja uskomme, että tekemämme muutos oli keskimääräistä organisaatiomuutosta onnistuneempi, sillä uusi organisaatiomme on lunastanut sille asetetut tavoitteet kirkkaasti. Nykyisin myyntiämme johdetaan yhdestä paikasta ja koko tarjoama suunnataan kilpailukykyisesti kaikille asiakkaillemme. Siiloista luopuminen näkyy laajalle asiakaskunnallemme entistä arvokkaampina hyötyinä ja joustavampana kumppanuutena.

Valitettavasti jouduimme tekemään myös ikäviä päätöksiä, joista loppuvuodelle ajoittui muutaman toimipisteen sulkeminen toiminnan rationalisoimiseksi. Yli puolet suljettavien toimipisteiden osaajista on kuitenkin siirtynyt joko pysyväisluonteisesti tai väliaikaisesti työskentelemään muille toimipisteillemme, mistä olemme iloisia. Loppuvuodesta kerroimme myös alaskirjaavamme Mobile Solutions -liiketoiminnan liikearvoa, mikä kertaluontoisena poistona vei vuoden nettotuloksemme miinukselle, vaikka operatiivinen tulos olikin hyvä.

Tänä päivänä näkyvyys eteenpäin on parempi: mekin kohdistamme katseemme entistä pidemmälle tulevaisuuteen. Perusliiketoimintaan keskittymisen lisäksi lähdemme kehittämään toimintaamme uusilla strategisilla hankkeilla ja rakentamaan yhtiölle kannattavaa kasvua.

Uuden strategiamme viitoittamana haemme kasvua paitsi orgaanisesti myös esimerkiksi kansainvälisen tuotepohjaisen liiketoiminnan kautta. Vahva kassavirta mahdollistaa kehityshankkeiden toteuttamisen, investoinnit, taseen vahvistamisen ja jatkuvan osinkovirran.

Kiitän lämpimästi asiakkaitamme antoisasta yhteistyöstä ja osakkeenomistajia luottamuksesta yhtiömme menestykseen. Erinomaisen suuri kiitos myös taitaville digialaisille jokaisesta arvokkaasta työpäivästä kuluneen vuoden aikana.

Juha Varelius